perjantai 13. syyskuuta 2024

Autonsa myyneen mietteitä

 




Keväällä ajankulukseni jututin tutun autoliikkeen myyjiä, kun odotin autoani huollosta. Kyselin, mitä firma maksaisi Toyota C-HR 2020. Siinä 23 000 euroa luvattiin, vaikka juuri silloin firman piha oli niin täynnä autoja, että oli pitänyt julistaa ostokielto, kunnes suma purkautuisi.

Niinpä siirsin myyntihankkeen syksyyn. Olihan runsasluminen talvi tullut selätetyksi joten kuten ja auto saatu kaivetuksi muutaman kerran lumihangesta. Silloin tällöin ajoin kulkuneuvoni kauppakeskuksen kellariin sulamaan. Samanlaista rumbaa en enää toistaisi. Siksi toiseksi asun nykyään hyvien kulkuyhteyksien ja mukavien kävelymatkojen hollilla.

Viime kevään ja kesän mittaan tein nostalgiamatkoja tuttuja moikkaamaan siellä täällä eteläisessä Suomessa. Mukavia reissuja jokainen. Nyt aika oli kypsä seuraavaan siirtoon.

Viikon mittaan riitti askareita vakaan päätöksen toteuttamiseksi. Olin suunnittelut käyväni vähintään kolmessa autoliikkeessä tarkistamassa, etten myy oikopäätä turhan halvalla. Onnekseni oma poika, joka vastikään vaihtoi täyssähköautoon ja myi entisen, opasti äitinsäkin nykyaikaiseen konstiin myydä auto: AutoVex hoitaa kilpailutuksesta alkaen koko ruljanssin. Minun hommani oli kirjautua palveluun ja antaa tietoja autostani.  

Kuvia autosta otin sekä ulkoa että sisältä ja täytin sivu sivulta selkeää nettilomaketta. Siihen siirtyi paljon tietoja jo rekisterinumeron perusteella. Siinä vaiheessa taisin saada jonkin pohjahinnan ja lisäsin summan, jolla olisin valmis myymään autoni. Tarjouksia rupesi satelemaan, kun olin täyttänyt kaikki sivut ja lisännyt kuusi kuvaa niitä varten avautuviin ruutuihin. Sellaistakin tietoa pyydetiin, kuinka kauas olisin valmis itse viemään auton. Muistaakseni merkitsin noin 20 km, sillä ajattelin jonkin Raisiossa toimivan autoliikkeen ostajaksi.

Perjantaina iltapäivällä sain oman osuuteni tehdyksi niin, että huutokauppa pääsi käyntiin. Mietin, mahtaako mitään tapahtua viikonloppuna. Turha epäily, sillä sain väliaikatietoja kaiken aikaa. Tarjouksia kertyi kaikkiaan yli 400 ja kas kummaa: ne paranivat paranemistaan! Jokin tekoälypohjainen robotti kaiketi huseerasi taustalla. Huutokaupan päättyessä tiistaina klo 10.31 (!) huomasin, että taidan saada hyvästä autostani lähes pari tonnia paremman hinnan kuin olin ensi alkuun osannut pyytää.

Sitten toiminta jatkui sähköpostitse. Koska olin odottanut puhelinsoittoa enkä ollut alvariinsa vilkaissut sähköpostia kaupungilla liikkuessani, reaktiotani oli ehditty odottaa. Sivusto jopa varmisti, että se autoliike, jonka ostotarjouksen olin ehtinyt hyväksyä, oli ottanut minuun yhteyttä. Olihan se, kun älysin vastata sp-viesteihin. Loppujen lopuksi parhaan hinnan tarjonnut S-ryhmän salolainen autokauppa vaihtui tammisaarelaiseen, lopulta lohjalaiseen ilman minun myötävaikutustani. 

Lohjan Autokeskus Oy:n ostopäällikkö ihan omalla nimellään pyysi minulta kuvaa ajo- tai henkilökortista sekä auton huoltokirjasta. Ne toimitin saman tien. Tällöin ymmärsin pysytellä läppärin äärellä vahtimassa sähköpostiliikennettä. Pian sainkin vastata kysymykseen: Tehdäänkö kaupat? Merkkikorjaamossa ajallaan tehdyt huollot ilmeisesti vakuuttivat ostopäällikön. Minulle kauppa tietysti sopi. 

Elettiin yhä keskiviikkoa, kun minulta pyydettiin tilinumeroani. Sen toimitin ja sain tietää, että yhdestä kolmeen päivän kuluessa sovittu summa näkyy tililläni ja kuulen, milloin auto haetaan asuintaloni pihalta. Mukana pitää olla molemmat avaimet, huoltokirja ja talvirenkaat. Ne hain auton takakonttiin viikko sitten säilytyspaikastaan Liedon Eturenkaasta. 

Eilen torstaina sain koko summan tililleni! Enää puuttui auton hakeminen. Kuljetusfirmasta kuulemma joku ajaa sen pois minun ulottuviltani. 

Perjantaiaamuna sain viestin, että BiilaGo ottaa yhteyttä hoitaakseen auton sinne, minne Lohjan Autokeskus Oy sen haluaa. Niinpä viimeistelin ajoneuvon luovutusilmoituksen Suomi.fi-sivuston kautta. Hiukan palomuuri teki tenää, mutta selvitin pulman. 

Kaiken kaikkiaan koko kauppa on hoitunut tietokoneen avulla verkkoteitse. Askeltakaan en ole ottanut autokaupan takia, saati käynyt yhdessäkään asianomaisista liikkeistä. AutoVex.fi -sivuilta luin, että palvelu lanseerattiin 2018 sekä autoliikkeiden että asiakkaiden hyväksi. Liikkeet saavat myytävää, asiakkaat parhaan hinnan autostaan. Tarkemmin asia kuvataan sivuston Meistä-osiossa. Käyttäjäkokemuksen perusteella kiitän sivuston laatijoita helppokäyttöisyydestä. Viimeistelty kieliasu auttoi osaltaan asiointia. 

Illan tullen kaksi opiskelijaa saapui Helsingistä, koska he olivat bonganneet tietyltä sivustolta keikan ajaakseen minun autoni Lohjalle. Toinenkin auto piti viedä tiettyyn osoitteeseen.

Nuori mies tiesi mitä tehdä. Kahdet avaimet saatuaan hän tarkasti, että kyydissä ovat talvirenkaat ja  hanskalokerossa huoltokirja. Kaveri ihmetteli moneen kertaan auton siisteyttä ja sitä, miksi luovuin niin hyvästä menopelistä.


Ilman haikeutta katseltiin kuvaajan kanssa, miten perävalot häipyivät pihasta. Valmista tuli tästäkin hommasta.




6 kommenttia:

vanski kirjoitti...

Täytyy ihan laittaa talteen tämä sinun suorituksesi, jos vaikka jossain vaiheessa meillekin näin käy. Tosin ei vielä ole sen aika, vaikka ei kilometrejä näy kertyvän juurikaan. Hyvin pesty auto seisoo tallissa pölyyntymässä.

Lissu kirjoitti...

Kuvasin myyntihomman tarkasti juuri siksi, että se voisi toimia oppaana muillekin.

Anonyymi kirjoitti...

Sinä olet kyllä toiminnan nainen👍. Hyvää jatkoa ilman autohuolia!

Lissu kirjoitti...

Kiitos!

Marjatta Mentula kirjoitti...

Voi miten upeaa toimintaa! Kätevä tapa - olispa asunnonmyyntiinkin samanlainen palvelu...

Lissu kirjoitti...

Ihmeeltä tuntui, kun myynti tosiaan hoitui askel askeleelta ihan niin kuin ennakkotiedot lupasivat. Aika sankarillinen olo tuli bonuksena.
Asuntokauppa on sittenkin ihan eri juttu, sanoisin äskettäin sellaisenkin koettuani.