Eilinen ilta kului Turun kaupunginteatterin isossa katsomossa. Kangasalta saapunut ystävä halusi nähdä pörssinäytelmän, joka alaotsikollaan luonnehtii päähenkilöä Wallina Valtinia näillä sanoin ja kaikki häntä rakastivat. Huimaksi, hauskaksi ja epäsovinnaiseksi naiseksi näytelmä hänet tosiaan esittää.
Teatterin sivulta löytyy hiukan henkilähistoriaa: Vuonna 1898 vain 28-vuotiaasta neiti Wallina Valtinista tuli Suomen kansalainen, ja hän saattoi ostaa ravintola Hamburger Börsin. Ravintolan johtajana hän ryhtyi heti suuriin uudistuksiin, joiden johdosta ravintolasta tuli pian Turun suosituimpia. Ravintolan yhteyteen hän rakennutti uusinta tyyliä noudattavan hotellin, jossa oli oma voimalaitos ja puhelin joka huoneessa.
Wallina Valtinin Hamburger Börs oli maineikas, korkeatasoinen hotelli, joka tuli tunnetuksi myös laadukkaasta ohjelmatarjonnastaan. Mainetta keräsi myös hotellin omapäinen johtajatar, joka paistinpannu kädessään torjui vuoden 1905 suurlakon aikana lakkolaisten hyökkäyksen hotelliinsa.
Melko salaperäiseksi androgyyninen Wallina silti jää, mikä lienee käsikirjoittajan Harriet Nylund-Donnerin tarkoitus ellei sitten niukaksi jäänyt taustatyö selitä asiaa. Ainekset eivät tunnu riittäneen pitkään näytelmään, koska se katkaistaan tavan takaa sinänsä taiturimaisin sirkus- ja show-esityksin. Katsoja saa yllin kyllin silmän ja korvan ruokaa, mutta tuskin nimeksi mitään korvien väliin. Ihmekö sitten, että yövieraani Kangasalta tokaisi aamulla vaikutelmanaan esityksestä:
- Tyhjää.
Edes loppukohtauksen ällistyttävän säkenöivä ääni-, valo- ja kipinäshow ei enää muistunut mieleen kuin väkisin pinnistäen. Hienoa oli kuitenkin kokea huippuunsa viritetyn ammattitaidon upeita tuotoksia pitkin matkaa oli sitten kyse puvuista tai muusta rekvisiitasta. Kokonaisuus siis komeaa katseltavaa ja kuultavaa, näyttelijät loisteliaita.
Merkille panimme, kuinka sävytykset vihjaavat Wallinan lesbouteen. Nykyään homoutta ja lesboutta nähdään kai puupölkyssäkin. Illan näytelmässä kolmiodraamaa syntyy pelkästään naisten kesken, silti kaikki kolme - taloudenhoitaja Hulda Vuoristo ja ompeleva ystävätär Elsa Lewan Wallinan ohessa - vaalivat lasta, jonka Wallina käy Elsansa kanssa hakemassa Tukholmasta. Kenen lapsi mahtaakaan olla? Missä tilanteessa jonnekin jätetty? Näytelmän alku tarjoaa viitteitä tappelukohtauksessa, jossa Wallina osoittaa voimansa. Sulhanen häipyköön. Elsa ilmestyy apuun. Ratkaisevan tovin emmittyään Wallina ymmärtää pitää upean jalokivisormuksen. Timanteissahan on naisen turva... Ja korukaupasta saamillaan rahoilla hän tosiaan perustaa ennen näkemättömän hotellin Turkuun. Siinä varsinainen tarina.
Mutta esitys on paljon muutakin. Koska minulla ei ole teatterin omaan mainokseen lisättävää, kopioin tämänkin palan tekstiä teatterin sivuilta:
Hamburger Börsin musiikki matkaa näyttämötapahtumien mukana, melkein läpisävellettynä ja jopa minimalistisia, elokuvallisia keinoja käyttäen, puhjeten kuitenkin useasti aikalaismusiikiksi ja suuriksi teatraalisiksi kohtauksiksi. Musiikin esittämisestä huolehtii teatterin laajennettu orkesteri kahden vierailevan solistin tuella.
Esitys on toteutettu yhteistyössä Aurinkobaletin kanssa, koreografian on suunnitellut Urmas Poolamets. Näyttävistä sirkusnumeroista vastaavat Cirque du Soleil -sirkusryhmän sirkustaiteilijat Slava Volkov ja Pauliina Räsänen.
Kannattaa katsoa muut nimet ylle kopsitusta teatterin linkistä.
1 kommentti:
No onhan tuossa nyt yhdeksi kerraksi kokemista ja näkemistä !Ei nykyisin saa teatterilta liikaa vaatia ..sisältö jos puuttuu , niin timantiksi kivi muuttuu -viisas nainen... (Tämä kommentti tuli Vanskilta, mutta sohlasin jotenkin sen julkaisemisessa ja korjasin mokan tällä tavoin.)
Lähetä kommentti