Jo pitkään jouluihin on liittynyt jokin kaunis kirja ja kortti Japanista asti. Kortin vastaanottajia on kaksi, joista toinen on aikoinaan ollut lähettäjän kumppani vaativissa tuotekehittelyissä, minä puolestani myöhempi liitännäinen kuviossa ilman insinööritaitoja.
Muistelen hyvillä mielin nyt jo etäistä matkaani Japaniin. Sen kohokohtiin kuului yksi lauantai kolmessa Kioton temppelissä ja niiden puutarhoissa kiotolaisinsinöörin ja hänen vaimonsa opastamina. Suosittelen linkin avaamista ja näkymien katselua.
Tänä jouluna ihan minua varten saapui joulupaketissa kirja kiotolaisista ikkunanäkymistä. Jo pelkästään ikkunoiden monimuotoisuus innostaa kurkisteluun. Kirjan nimellä Internet tarjoaa hienoja kuvia, mutta ehdottaa generatiivisen tekoälyn käyttöä niiden muokkaamiseen ja tallentamiseen. Jäi opettelematta.
Mutta tervehdin ja kiitän lämpimästi kirjan lähettänyttä Yosi-sania. Hienoja kirjoja olen saanut useita, kuten tästä ja tästä blogijutusta voi lukea. Ihmeelliseltä tuntuu sekin, että Yosi-san lukee juttujani Google-kääntäjän avulla.
