lauantai 26. marraskuuta 2011

Iltapäivän elämys: ERIK XIV

Kuinka ollakaan, sain lipun lauantaiseen klo 15 alkaneeseen Erik XIV -oopperaan. Yli kolmituntinen esitys, jossa kahden tunnin jälkeen jaloiteltiin puolisen tuntia, sopi minulle iltauniselle hyvin.

Ensimmäisen elämyksen tarjosi itse paikka. Logomon tehdas on näet kokenut täyden muodonmuutoksen. Sen valtaisa halli on muuntunut tilavaksi, helposti muunneltavaksi saliksi, jonka katsomoihin mahtuu useita tuhansia ihmisiä. Aulatilat ravintoloineen ja isoine vessoineen ottavat viimeisteltyinä vastaan kävijät. Tämmöinen paikka Turusta tosiaan puuttui näihin päiviin asti.


Paikan vihkiäsiin 22.11.2011 valmistunutta oopperaa ei olisi nähdäkseni voitu muualla Turussa esittää. Edes orkesteri nyt nähdyssä ja kuullussa kokoonpanossa ei olisi mahtunut Turun Konserttisaliin. Jännittävä kokemus on sekin, että sain paikan A-katsomon ensi riviltä, tosiaan permannolta. Laulajat ja kuvaajat toimivat niin lähellä, että heitä olisi miltei yltänyt koskettamaan. Kuvaajilla oli keskeinen työ, jonka tulokset näkyivät kaiken aikaa jättiskriineillä. Niinpä solisteja saattoi seurata sekä edessään lattialla, eri rakennelmissa että myös isokoisina lähikuvina skriineiltä. Toimii!

Kaikesta näkeämästäni ja kuulemastani olen vielä niin pyörällä päästäni, että luovutan tilaa produktion tiedottajille ja lehtikirjoittajille. Sen verran pystyn jo sanomaan, että Erikin ja Karin Månsdotterin tarinan seuraaminen ei tuottanut vaikeuksia.  Tekstit auttoivat, ellei laulajan sanoja kuullut selvästi. Musiikki sai minut loppua kohden valtoihinsa niin, että kyynelet valuivat. Moista en muista tapahtuneen ikinä ennen musiikkiesityksiä kuunnellessa. Kaikkein satuttavimpina aarioina koin Helena Juntusen kaksi suurta aariaa juuri ennen loppua. Niistä jäi vielä korviin soimaan avoin kysymys:"Mikä teitä kannattelee elämässä?" Siihen alkuaan vallasnaisen Märta Sturen esittämään kysymykseen Karin vastaa omalta osaltaan, mutta suuntaa kysymyksen vielä sekä Karinin aikanaan hoviin johdattaneelle Märtalle että itse asiassa meille kaikille kuulijoille. Loisteliasta musiikkia, intensiivistä eläytymistä! Tuntui kuin tekijät olisivat yltäneet kaikessa tekemisessään shakespearelaisiin mittoihin. Ansaitut kiitoksetkin kaikuivat pitkään ja nostattivat yleisön jalkeille osoittamaan arvostustaan harvinaislaatuisesta elämyksestä.

Tässä vielä taustatietoja sekä oopperasta että Logomosta (Lehdistötiedote 19.11.2011):

Suomen historian jännittävimpiin henkilöihin kuulunut Eerik XIV on aiheena uudessa kotimaisessa oopperassa, jonka Turun kaupunki on tilannut säveltäjä Mikko Heiniöltä ja kirjailija Juha Siltaselta kulttuuripääkaupunkivuoden kunniaksi. Pääroolissa nuorena Eerik-kuninkaana nähdään ylistetty ruotsalainen mezzosopraano Charlotte Hellekant ja hänen vastanäyttelijänään Kaarina Maununtyttärenä loistaa suomen kauneimmaksi ääneksi luonnehdittu sopraano Helena Juntunen. Turkulaisen osaamisen´voimannäyte Eerik XIV -ooppera vihkii käyttöön uuden kulttuurikeskus Logomon suuren salin (ns. B-halli). - -

Suomalaiset kärkinimet huippuprojektin takana: Yksi Suomen palkituimmista nykysäveltäjistä, turkulainen Mikko Heiniö, vastaa kolminäytöksisen oopperan musiikista, ja libreton on kirjoittanut Pro Finlandia -palkittu kirjailija Juha Siltanen. Oopperan ohjaa Erik Söderblom ja musiikin johdosta vastaa Leif Segerstam. 10 laulajan solistikaarti koostuu suomalaisista ja ruotsalaisista huippulaulajista: lavalle nousevat Charlotte Hellekantin ja Helena Juntusen lisäksi mm. Jesper Taube, Lennart Forsén, Petri Bäckström, Juha Kotilainen, Hannu Jurmu ja Laura Nykänen. Orkesterina toimii Turun filharmoninen orkesteri ja kuorona Turun konservatorion kamarikuoro ja Turun oopperakuoro sekä laulajia turkulaisista musiikkioppilaitoksista.

Visuaalinen ilotulitus

Oopperan ensi-ilta 22.11.2011 on samalla myös Logomon suuren salin vihkimistapahtuma. Katsomo, joka suurimmillaan palvelee yli 3000 katsojaa, on oopperassa noin 1600 katsomopaikan suuruinen. Upouuteen Logomon suureen saliin toteutettava lavastus leikittelee tehdashallin massiivisuudella ja teknologisilla ratkaisuilla. Renessanssihovin ylellisyys tuodaan tähän päivään projisoinnein ja monipuolisin teknisin ratkaisuin.


Tunnettu tanssija-koreografi Tiina Lindfors vuodattaa kiitosta oopperasta kolumnissaan Turun Sanomissa 22.11.2011. Se on otsikoitu sanoilla Erik XIV, kruununjalokivi. Jutun saa auki, jos pystyy kirjautumaan Turun Sanomiin.

2 kommenttia:

vanski kirjoitti...

Mitäs oppia ole kesälllä imenyt , kun ooppera vei nyt ihan mennessään !Meidän musiikin nautintoja lienet kahdehtinut ihka turhaan , näytät kyllä hallisevan sen jalon taidon !Kyllä me suomalaiset ...turkulaiset ..osataan...

Lissu kirjoitti...

Jes, kyllä eilinen elämys opetti. Kyllä pöllömpikin ymmärtää, kunhan ei pane hanttiin. Ei voinut! Niin vahvaa oli musiikin vyörytys.