Perjantai-illan leffavalinnaksi osui Hayao Miyazakin parituntinen Henkien kätkemä (2001). Äskettäin sen tarjoili suomeksi dubattuna MTV kolmoskanavallaan. Minä puolestani hoitelin aarteen talteen katsottavaksi kotisohvalta sopivana ajankohtana. Miyazakin kuuluisan Totoroon (1988) olen nähnyt ainakin kolmesti, erään lentokonejutun kerran. Henkien kätkemä on niin uusi tuttavuus, etten tiennyt siitä ennalta mitään, vaikka se ilmestyessään yli kymmenen vuotta sitten kohahdutti ja palkittiin näyttävästi. (http://www.cinemamondo.fi/henkien-katkema/). Leffan ilmestymisen aikaan muutkin elokuvat ja merkittävät kirjat jäivät tien sivuun. Oli muuta, totista puuhaa.
Nyt-liitteessä (nyt.fi/a1353033930889 ) Jussi Karjalainen kirjoittaa, että "Miyazakin elokuvat ovat näyttävintä, arvostetuinta ja tolkullisinta animea eli japanilaista animaatiota. Itse asiassa Miyazakissa on kyse ylipäätään Japanin katsotuimmista elokuvista". Koska Wikipedia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Henkien_k%C3%A4tkem%C3%A4) toistaa turhan seikkaperäisesti Henkien kätkemän juonen, siteeraan tähän lisää Karjalaisen referoivaa ja tulkitsevaa tekstiä:
"TARINA KÄYNNISTYY perheretkien
kohteena toimineesta suljetusta turistikylästä, jonne Chihiro-tyttö
vanhempineen seisahtuu automatkalla. Sinne he ovat myös jäädä.
Henkien
rauha häiriytyy niin, että vanhemmat muuttuvat possuiksi, mutta paljon
enemmän tapahtuu Chihirolle. Hän pääsee tutustumaan ja jää kiinni vain
henkiolennoille tarkoitettuun kylpylätorniin, jota ylläpitää kumma
Yubaba-noita.
Eräänlainen Liisa Ihmemaassa -tarina siis.
Ihmeellisyyksiä
seurailevalla Chihirolla on auttaja ja suojelija nimeltään Haku. Hänkin
on jumittunut paikkaan, joka ei ole tarkoitettu ihmisille.
TAVALLAAN Miyazaki-buumi
kulkee lännessä väistämättä hiukan jälkijunassa, ja entisetkin
maineteot kulminoituvat uutuuden hyväksi. Kaikesta kauneudestaan ja
viimetalvisesta Berliinin elokuvajuhlien pääpalkinnosta huolimatta
Henkien kätkemä jää jälkeen vuoden 1988 Totorolle, jota se Miyazakin
aiemmista töistä eniten muistuttaa.
Sellainen elokuva, jonka
päähenkilössä ei tapahdu kehitystä, ei voi olla täydellinen
mestariteos. Chihiro kokee kokemuksensa ja pääsee jälleen vanhempiensa
kanssa ajelemaan kohti arkipäivää."
Huomasin minäkin elokuvasta monia tuttuja satujen aineksia. Ahneille käy tosi huonosti, avulias saa itse apua pahassa paikassa, rakkaus murtaa pahimmankin taian. Näyttävää on myös se, kuinka Chihiro-tyttö yksin jäätyään unohtaa hemmotellun lapsen elkeensä. Hänen on tehtävä töitä, jotta hän voisi pelastaa vanhempansa ja yön mentyä kaikki pääsisivät takaisin sinne, mistä lähtivät. Tyttö reipastuu reipastumistaan, kun oppaaksi pyrähtää Haku-poika. Tapahtuu monia muodonmuutoksia, joista piirtäjät ovat tuottaneet kerrassaan fantastisia hahmoja, monet ylenpalttisen runsaita.
"Katsoja kohtaa Miyazakin loihtimassa maailmassa enemmän erilaisia
olentoja kuin kaikissa Star Wars -episodeissa yhteensä. Animaattorit
ovat saaneet luonnetta pienimpiinkin vipeltäjiin. Toteutuksessa on
yhdistelty saumattomasti uusinta digitekniikkaa ja perinteistä
piirrosjälkeä. Matka merta kyntävässä junassa, mutaisen haisulijumalan
kylvettäminen ja jättiläismäisen vauvan muuttaminen hamsteriksi ovat
vain muutamia elokuvan unohtumattomista kohokohdista." (http://www.cinemamondo.fi/henkien-katkema/)
Ihmekö sitten, että monet kohtaukset ja Joe Hisaishin säveltämä musiikki palailivat mieleen vielä unissakin.
4 kommenttia:
Olen ulkoistanut animeitten katselemisen tyttärelleni. Hän käy monenlaisissa manga- ja animeaiheisissa tilaisuuksissa.
Kelpo ratkaisu, joka ei omalla kohdallani enää toimi. On siis katsottava itse senkin takia, että tietyt piirrosleffat kiinnostavat kovasti.
Lissu, samaa teen minäkin . Tallennettu on , nyt vain pitäisi löytää aikaa katsella .Olen niin huono telkan ääressä istuja.
Vanski, ennen pitkää saat Danielista katselukaverin. Vai onko hän jo?
Lähetä kommentti